هواپیمایی در اعماق آب

هواپیمایی در اعماق آب

دانش  - تولید نخستین زیردریایی بال‌دار جهان کمک بزرگی است هم برای محققان و هم برای فیلمسازان و همچنین برای آنهایی که پول خریدن آن را دارد.

محمدجواد ترابی: نخستین زیردریایی بال‌دار جهان را به نام دیپ فلایت سوپر فالکون (فالکون بزرگ پرواز ژرف) می‌توانید در اینجا ببینید. این مجموعه عکس از حرکت زیردریایی در حوالی جزایر انگلیسی ویرجین در دی ماه سال پیش، گرفته شده است.

برخلاف زیردریایی‌های متعارف که وزنه‌های تعادلی، آنها را از آب سنگین‌تر می‌کند، سوپر فالکون با تغییر جهت بالهایش هنگامی‌که موتورش آن را با شتاب به جلو می‌راند، نیروهای رانشی روبه‌بالا و روبه‌پایین ایجاد می‌کند. درست مثل هواپیمایی که از بال‌هایش برای بلندشدن استفاده می‌کند.

هواپیمایی در اعماق آب

تام پرکینز، صاحب نخستین سوپر فالکون، میلیاردر و از موسسان مشترک سیلکون‌ولی و سهام‌دار شرکت سرمایه‌گذاری معروف کلینر پرکینز کوفیلد و بایرز است. در اینجا او بر عرشه قایق تفریحی (اس وای مالتیز فالکون) ایستاده است.
اگر شما هم علاقه دارید یکی از همین قایق‌های تفریحی را با زیردریایی بال‌دار داشته باشید، می‌توانید به سراغ شرکت هاوکز اوشن تکنولوژیز برید و یک و نیم میلیون دلار برای خرید بپردازید. اما آنهایی که دنبال خرید مناسب‌تری هستند، می‌توانند این تابستان به کلاس ناوبری زیردریا در مدرسه پرواز این شرکت بروند. سه روز خلبانی آموزشی در خلیج مونتری کالیفرنیا با هزینه 15هزار دلار، یا یک نصفه‌روز با 5 هزار دلار.

هواپیمایی در اعماق آب

سوپر فالکون را گراهام هاکز ابداع کرد، کسی‌که ایده‌اش درمورد پرواز در ژرفای آب، در سال 1374 / 1995 روی جلد یکی از شماره‌های مجله نیوساینیست رفت.

هواپیمایی در اعماق آب

در آن روزها، دیپ‌فلایت1 مایه غرور و سرور هاکز بود. در این تصویر دیپ فلایت 1 پس از انجام آزمایش در حال بیرون آمدن از آب است.
راستی! این سفینه آشنا نمی‌زند؟ حق با شماست: در تیزر آغازین فیلم پیشتازان فضا: اینترپرایز؛ لحظه‌ای این زیردریایی در کنار نمادهای هوانوردی و کاوشگری چون هواپیمای «روح سنت‌لوییس» چارلز لیندبرگز و ایستگاه فضایی بین‌المللی نشان داده شده است

هواپیمایی در اعماق آب

دیپ‌فلایت1 فقط آغاز راه بود. اینجا تصویر وت فلایت را می‌بینید که نخستین بار در سال 1376 / 1997 در آب به پرواز درآمد. خلبان و‌فلایت در جای خشک و مستحکمی ننشسته و به‌جای لباس خلبانی، لباس غواصی پوشیده است. از این زیردریایی برای سکوی فیلم‌برداری استفاده می‌‌شد و برای نخستین بار فیلم‌برداری اقیانوس از نگاه دلفین در فیلم دلفین‌ها: راید آی‌مکس با این زیردریایی انجام شد.

هواپیمایی در اعماق آب

مجله نیوساینتیست باری دیگر در مقاله‌ای در سال 2000 به نشان دادن کارهای هاکز پرداخت. تا آن زمان، او روی شکل اولیه سوپر فالکون که به نام دیپ فلایت آویاتور شناخته می‌شد، کار می‌کرد. اینجا تصویری از این سفینه در جاده کنار دریای مانتری دیده می‌شود. آویاتور به شرکتی به نام ساب آویاتور سیستمز فروخته شد و این شرکت تجربه مدرسه پرواز خود را به اجرا در‌آورد.

هواپیمایی در اعماق آب

در سال 1386 / 2007، هاکز تیم ماجراجویان استیوفاست را تشکیل داد تا رکوردهای جهانی شیرجه و شناوری در اقیانوس را به تنهایی بشکند. استیو فاست، ماجراجوی آمریکایی است که به تنهایی، دور کره زمین را بدون توقف طی کرد و رکوردار بسیاری از سفرهای ماجراجویانه تک نفره در جهان شد. فاست در نظر داشت که این سفینه را به ژرفای بیشتر از 11 کیلومتری سطح دریا ببرد، اما او پیش از تحقق خواسته‌اش در یک سانحه هوایی جان خود را از دست داد. اکنون دیپ‌فلایت چلنجر در حال خاک خوردن در ارثیه فاست است.

هواپیمایی در اعماق آب

با بازنشست شدن چلنجر پیش از درخشش، این سوپرفالکون بود که مورد توجه همگان قرار گرفت. در این تصویر گزارشگر این گزارش تصویری نیوساینتیست (پشت به تصویر با پیراهن مشکی) در حال شنیدن حرف‌های چارلز چیائو مهندس الکترونیک هاکز اوشن تکنولوژیز، درباره مشخصه‌های فنی سوپرفالکون است.

هواپیمایی در اعماق آب

اندازه دماغه مناسب است. در سمت راست یک دسته برای کنترل حرکت، چرخش و گردش زیردریایی وجود دارد که بسیار به کنترل‌های هواپیما شبیه است. کنترل سرعت نیز که در تصویر دیده نمی‌شود، در سمت چپ قرار گرفته است.

هواپیمایی در اعماق آب

در میان موارد ایمن سوپر فالکون، شناوری مثبت سوپر فالکون، بسیار حائز اهمیت است که در صورت خاموش شدن موتور سوپر فالکون، احتمالی برای غرق شدن این زیردریایی باقی نمی‌گذارد. جی توستین، مهندس اقیانوس‌شناس که در تصویر دیده می‌شود، گفت: «شما به سرعت به سطح آب می‌خورید»

هواپیمایی در اعماق آب

سوپر فالکون، به ارزانی از ساحل کار می‌کند و با قدرت خودش از سطح آب فاصله ‌می‌گیرد و به زیر می‌رود. در حالی که در حمل ابزارهای بزرگ ناتوان است، بالاترین سرعتش 6 گره ( حدود 11 کیلومتر بر ساعت) است و موتور کامل آن، برای مطالعه رفتاری و جمعیتی مخلوقات بزرگ و سریع همچون کوسه‌ها، ماهی‌های تن و حتی سرپاوران بزرگ، بسیار ایده‌ال است.

هواپیمایی در اعماق آب

هاکز قبول دارد که او سوپر فالکون را برای هیجانش ساخته است نه برای علم. او گفت: «من می‌خواهم آزاد بی‌هیچ مصالحه‌ای، به آنجا پرواز کنم».

 

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 11 آذر 1388    | توسط: ElHaM No1    |    | نظرات()