فرودگاه بین‌المللی امام خمینی )احمدآباد ( در ۴۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه قرار گرفته است. این فرودگاه ظرفیت جابجایی سالانه ۵/۴ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار را دارا است و ظرفیت آن تا ۵/۶ میلیون نفر قابل افزایش است.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

 

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی )احمدآباد ( در ۴۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه قرار گرفته است. این فرودگاه ظرفیت جابجایی سالانه ۵/۴ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار را دارا است و ظرفیت آن تا ۵/۶ میلیون نفر قابل افزایش است.برای ساخت این فرودگاه ۲۶۰ میلیارد تومان که ۶۰ میلیون دلار آن ارزی بوده است ،هزینه شده. پس از افتتاح ، تمامی پروازهای خارجی از فرودگاه مهراباد تهران به این فرودگاه منتقل گردیده است.(به جز پروازهاییکه مقصد آنان جده، مدینه یا دمشق است). فاز یک این فرودگاه در دست تکمیل است و برای راه اندازی آن ۳۵۰ میلیارد تومان درخواست شده است. رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ میلیون نفر از اهداف مسئولان این طرح اعلام شده است

تاریخچه

پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا باز می‌گردد. این طرح در ۱۳۵۱ و با نام «فرودگاه آریامهر» به تصویب دولت ایران رسید.

در سال ۱۳۵۴ کار ساخت فرودگاه توسط شرکت‌های آمریکایی و ایرانی آغاز شد. شرکت آمریکایی عهده‌دار معماری پروژه، شرکت TAMS نام داشت که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال ۱۹۸۳ با بودجه ۱ میلیارد دلار داشت .

اما با رخداد انقلاب این طرح متوقف شد، و یکی از بلندپروازی های پهلوی نامیده شده و کنار گذاشته شد. پس از جنگ و در سال ۱۳۷۴ یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی کار ساخت آنرا از سر گرفتند و نهایتا اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز نخست آن بطور ناقص افتتاح شد.

محل فرودگاه از دید ماهواره

محل فرودگاه

مناقشه در افتتاح فرودگاه

طی مناقصه برگزار شده توسط وزارت راه و بعنوان یکی از مهمترین موارد جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران، شرکت ترکیه ای - اتریشی «تاو» مسئول بخش‌های کترینگ و هندلینگ فرودگاه گردید. در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز اول از فرودگاه بین المللی تهران که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۴۶ آغاز و پس از انقلاب به نام خمینی نام گذاری شده بود با حضور وزیر راه و ترابری و مقامات داخلی و خارجی افتتاح گردید. در جریان گشایش فرودگاه نیروهای زمینی و هوایی سپاه به فرودگاه حمله ور شده و مانع از گشایش و فرود نخستین هواپیما بر آن شدند. علت حمله واگذاری بخشی از خدمات فرودگاه به شرکت ترکیه‌ای «تاو» اعلام شد .

امکانات

  • فرودگاه دارای سرویس رایگان اینترنت بیسیم است.(که توسط شرکت شهرکهای هوشمند در سال 1385 راه اندازی شد)
  • خط مترو شهرری به فرودگاه، که فرودگاه را به شبکه مترو تهران متصل می‌کند توسط وزارت مسکن در دست احداث است.
  • در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۸۶ اعلام شد که غلام‌حسین باقریان مدیر عامل وقت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی از سمت خود بركنار شده‌است. وی از سال ۱۳۷۶ و در جریان ساخت فرودگاه بعنوان معاون عملیاتی آن و از هنگام افتتاح فرودگاه در سال ۱۳۸۳ بعنوان عضو مدیر عامل و عضو هیئت مدیره فرودگاه فعالیت می‌کرد.

سوانح

  • اختلال شدید در خدمات فرودگاه و تعطیلی چند روزه بدلیل سرما منجر به اعتراضات مردم و درگیری در فرودگاه شد .
  • برخورد بال دو هواپیمای شرکت‌های کی‌ال‌ام و لوفت هانزا. این رخداد حادثه‌ای در پی نداشت .
  • نقص فنی بوئینگ ۷۴۷ در مسیر تهران به دمشق در باند فرودگاه.
  • شایعه بمبگذاری در فرودگاه، که مشخص شد دروغ بوده.

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 شهریور 1388    | توسط: ElHaM No1    | طبقه بندی: فرودگاه،     | نظرات()